Wat is een funnel?

Blog

In een ideale wereld vinden klanten vanzelf hun weg naar jouw webshop en zijn ze op het eerste zicht zo overdonderd door je aanbod dat ze meteen een aankoop doen. En liefst komen ze de volgende week terug voor een nieuwe purchase. In de realiteit verloopt het zoals we weten natuurlijk ietsjes anders. Er gaat een heel proces vooraf aan de effectieve aankoop. Dat proces vat je samen in een “sales funnel”. Maar wat houdt die funnel precies in en vooral, hoe pas je die toe? 

Klanten zijn geen vogels 

Diehard marketeers die op zoek zijn naar quick gains zien sales als een trechter.. Ze proppen hun marketingstrategie vol met platte commerciële verkoop boodschappen. Als onervaren jagers schieten ze in het wilde weg in het rond in de hoop dat er een paar vogels vallen. Laten we duidelijk zijn. Deze methode werkt alles behalve bevorderend. Je klanten zijn namelijk geen vogels. Het hele idee van een sales trechter is net het tegenovergestelde van wat hierboven beschreven staat. Langzaam, ongedwongen en geleidelijk aan beweegt je klant zich door de verschillende fasen van de trechter. Op verschillende punten komt hij in aanraking met jouw marketingboodschappen die zijn afgestemd op de plaats waarin de klant zich bevindt. Deze punten noemen we touching points. Uiteindelijk gaan ze in de laatste fase over tot aankoop. Zie het als een reis die je klant aflegt. 

Verschil sales en marketingfunnel

Sales en marketing funnels worden wel eens door elkaar gehaald. Laten we voor eens en voor altijd dat misverstand de wereld uit helpen. Een lead moet door de marketing funnel voor hij een prospect wordt en in de sales funnel belandt. Heb je een webshop en staat je hele zaakje op poten? Homepage, productpagina’s en checkout plugin on point? 

Tijd voor fun met funnels

Aan de slag gaan met de funnels is… fun! En niet alleen zal je plezier hebben in het in kaart brengen van je communicatie, het zal je veel inzicht geven in je doelgroep en daarbovenop structuur brengen in je marketingactiviteiten. Winwin, for sure! In de marketing funnel laat je verkooppraatjes nog even voor wat ze zijn. Daar is het belangrijk dat je op zoek gaat naar de behoeften van je doelgroep en ze een oplossing biedt voor hun probleem. Nog niet echt duidelijk? De doorspekte marketeer heeft zonder twijfel al gehoord van het AIDA-model: Attention, Interest, Desire & Action. Attention & Interest behoren tot de marketing funnel. Het is pas in de Desire en Action-fase dat je over je product zelf praat en de klant doorverwijst naar de verschillende webshop betaalmethoden.

Geef een reactie